Persoanele vârstnice reprezintă o categorie de populație vulnerabilă cu nevoi particulare, din cauza limitărilor fiziologice și fragilității caracteristice fenomenului de îmbătrânire. Serviciul Asistenţă Persoane Vârstnice vine în ajutorul acestora, prin oferirea serviciilor de asistenţă socială în funcţie de nevoile identificate.
În conformitate cu prevederile Legii nr.17/2000 privind asistenţa socială a persoanelor vârstnice, cu modificările şi completările ulterioare, art. 30, persoanele vârstnice sunt asistate la notariat în vederea încheierii unui act juridic de înstrăinare, cu titlu oneros ori gratuit, a bunurilor ce îi aparţin, în scopul întreţinerii şi îngrijirii sale, de un reprezentant al autorităţii tutelare a consiliului local în a cărui rază teritorială domiciliază persoana vârstnică respectivă. La nivelul Sectorului 6, persoanele vârstnice sunt asistate de către un reprezentant al Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Sector 6 - consilier juridic din cadrul Serviciului Juridic şi Contencios, pentru încheierea actelor juridice prin care aceştia îşi înstrăinează bunurile în scopul întreţinerii.
Acte necesare:
În cazul solicitării asistenţei notariale pentru încheierea unui contract de întreţinere, procedura de accesare constă în parcurgerea următoarelor etape:
După încheierea contractului de întreţinere (sau, după caz, contractului de vânzare – cumpărare cu clauză de întreţinere şi uzufruct viager), în cazul în care D.G.A.S.P.C. Sector 6 va fi sesizată cu privire la neîndeplinirea obligaţiilor de întreţinere de către întreţinător, se va efectua ancheta socială la domiciliul persoanei vâstnice și se va colabora cu Serviciul Juridic și Contencios din cadrul D.G.A.S.P.C. Sector 6 pentru informarea și consilierea persoanei vârstnice, respectiv se vor efectua demersuri în conformitate cu prevederile legii 17/2000, cu modificările şi completările ulterioare.
Sunt avute în vedere:
În cazul solicitărilor cu o tematică diversă, procedura de accesare constă în parcurgerea următoarelor etape:
În cazul furnizării de servicii sociale de asistență și suport (sprijin perfectare acte de identitate, sprijin în accesarea de servicii medicale, facilitarea accesului în adăpostul de noapte, centre rezidențiale, cantină socială, etc.), procedura de accesare constă în parcurgerea următoarelor etape:
Serviciile sociale de asistență și suport nu se acordă – fiind redactat un răspuns scris către solicitant în care se motivează respingerea cererii – în următoarele situații:
Informare şi consiliere socială petent
Reprezentanții Serviciului Asistență Persoane Vârstnice realizează informarea și consiliere socială persoanelor vârstnice/aparținătorilor /reprezentanților legali ai persoanelor vârstnice cu privire la serviciile sociale acordate de D.G.A.S.P.C. Sector 6, precum și a modalităților de accesare. Informarea și consilierea se poate realiza telefonic, la sediul D.G.A.S.P.C. Sector 6, în teren (în cazul persoanelor vârstnice fără adăpost) și la domiciliul persoanei vârstnice.
Admiterea în centrul de tip rezidenţial pentru persoane vârstnice reprezintă o măsură de protecţie socială care se dispune în cazul în care persoana vârstnică se află în una din următoarele situaţii:
Accesul unei persoane vârstnice într-un centru rezidenţial destinat persoanelor vârstnice se realizează avându-se în vedere următoarele criterii de prioritate:
Dosarul cuprinzând actele mai sus menţionate se depune online sau la Registratura DGASPC Sector 6, ȋn Bucureşti, str. Floare Roşie nr. 7A, sector 6 Bucureşti.
La acestea se adaugă ȋn momentul confirmării locului disponibil următoarele acte:
* NU este permis în aceste centre accesul persoanelor care au contract de întreţinere sau orice act juridic încheiat între părţi din care să rezulte fără echivoc intenţia de a se obliga la întreţinere, decât în condiţiile suportării costului mediu lunar al cheltuielilor cheltuielilor stabilit prin Hotărârea Consiliului Local Sector 6 de către aparţinători sau de către cei obligaţi la întreţinere.
*** Fişa de evaluare socio – medicală (10 pagini) se poate descărca de pe pagina de internet a DGASPC Sector 6: www.asistentasociala6.ro , secţiunea Direcţia Protecţie Socială, Serviciul Asistenţă Persoane Vârstnice. Fişa are o parte socială, care va fi completată de către reprezentanţii DGASPC Sector 6, cu ocazia efectuării anchetei sociale la domiciliu, iar partea medicală se completează de către medicul de familie (sau m. specialist, etc), după cum urmează: capitolul VI, capitolul XIII - concluzii (se va face recomandare de îngrijire în cămin pt persoane vârstnice, dacă este cazul, şi se va semna, ştampila şi parafa) şi capitolul XIV – se vor completa datele medicului+ semnătură, parafă, ştampilă.
Procedura de accesare constă în parcurgerea următoarelor etape:
După emiterea dispoziției de admitere, la momentul sosirii beneficiarului în central rezidențial urmează:
Prin Legea nr. 355 din 13 decembrie 2022 a fost modificată și completată Legea nr.17/2000 privind asistența socială a persoanelor vârstnice, fiind aduse clarificări în ceea ce privește încadrarea îngrijitorului informal.
Îngrijitorul informal care îşi asumă responsabilitatea îngrijirii unei/unor persoane vârstnice, aflate în situaţia de dependenţă sociomedicală, stabilită conform grilei naţionale de evaluare a nevoilor persoanelor vârstnice, poate beneficia de program lunar de lucru redus, de o jumătate de normă, cu asigurarea plăţii, din bugetul local, în baza unui contract încheiat cu serviciul public de asistenţă socială, a unei indemnizaţii echivalente cu jumătate din salariul de bază brut al îngrijitorului la domiciliu stabilit potrivit Legii-cadru nr.153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, pentru gradaţia 0, prevederile art. 35 din această lege aplicându-se în mod corespunzător. Indemnizaţia prevăzută se supune reglementărilor prevăzute de Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
Timpul cât îngrijitorii informali au beneficiat de program redus de lucru se consideră, la calculul vechimii în muncă, timp lucrat cu normă întreagă, pe baza adeverinţei eliberate de serviciul public de asistenţă socială. Asigurarea plății îngrijitorului informal care îşi asumă responsabilitatea îngrijirii unei/unor persoane vârstnice, aflate în situaţia de dependenţă sociomedicală, se face din bugetul local.
Accesul unei persoane vârstnice la îngrijire asigurată de către un îngrijitor informal se realizează avându-se în vedere următoarele criterii:
Pentru soluționarea cererii pentru încadrare ca îngrijitor informal, este necesară realizarea anchetei sociale la domiciliul persoanei vârstnice, iar în funcție de concluziile acesteia, precum și de recomandările cuprinse în cadrul grilei naţionale de evaluare a nevoilor persoanelor vârstnice, se propune încadrarea îngrijitorului informal.
Procesul de evaluare complexă a situației persoanei vârstnice, urmărește, în principal, evaluarea capacităților fizice, mentale și senzoriale pentru încadrarea în grade de dependență, evaluarea familiei privind capacitatea acesteia de a realiza obligațiile de întreținere ce îi revin, conform legii, evaluarea mediului fizic și social în care trăiește persoana și familia, evaluarea percepției persoanei asupra propriilor nevoi, a vulnerabilității și consecințelor asupra siguranței și securității personale, etc. În situația în care solicitarea este justificată, este necesar și acordul angajatorului actual al persoanei care a solicitat încadrarea ca îngrijitor informal.
* Solicitările/documentelor necesare se pot depune online (office@dgaspc6.com, persoanevarstnice@dgaspc6.com), la sediul Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Sector 6, situat la adresa: Strada Cernişoara nr. 38 – 40, sector 6 Bucureşti sau Strada Floare Roşie nr. 7A, Sector 6 Bucureşti.
Şef Serviciu - Elena Purcărea Adresa: str. Floare Roşie nr. 7A, Sector 6, Bucureşti (zona Militari-Apusului) Telefon: 021 410 30 20, int: 312, int. 324, tel. 0316208017 E-mail: persoanevarstnice@dgaspc6.com