Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Sector 6 îi informează pe cetățenii cu domiciliul legal în Sectorul 6 că, începând cu luna ianuarie 2024, ajutorul social și alocația de susținere a familiei vor fi înlocuite cu venitul minim de incluziune (VMI).
Persoanele care nu beneficiază în prezent de ajutor social sau alocație de susținere a familiei pot afla toate informațiile necesare privind condițiile și procedura de obținere a venitului minim de incluziune, începând cu luna ianuarie 2024.
Informații detaliate despre VMI
Conform prevederilor HG 1178/2024 pentru stabilirea cuantumului, condițiilor și a mecanismului de acordare a sumelor forfetare potrivit OUG nr.96/2024 privind acordarea de sprijin și asistență umanitară de către statul român cetățenilor străini sau apatrizilor aflați în situații deosebite, proveniți din zona conflictului armat din Ucraina, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Sector 6 precizează:
Ca urmare a abrogării prevederilor OUG nr. 15 din 27 februarie 2022, începând cu data de 30 septembrie 2024 începe să funcționeze noul program privind acordarea de sprijin și asistență umanitară de către statul român cetățenilor proveniți din zona conflictului armat din Ucraina.
Astfel, au dreptul de a primi ajutor, din partea statului român, numai următoarele categorii de persoane:
Cererile pentru această categorie se vor depune în perioada 15-31 octombrie 2024. Cererile pentru prima lună nu necesită îndeplinirea vreunei conditii, însă pentru următoarele doua luni cererile vor fi însoțite de acte care confirmă îndeplinirea condițiilor. Pentru informații privind actele necesare, vă rugăm să consultați art.4 din Hotărârea de Guvern 1178/2024.
Cererile pentru această categorie se depun în perioada 02- 14 octombrie 2024. Pentru depunere sunt necesare documente care confirmă îndeplinirea condițiilor din vechiul program.
Actualizat: 18.01.2024
Conform prevederilor Legii nr.196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările şi completările ulterioare, care intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2024, pentru menţinerea dreptului la ajutorul de incluziune, persoanele apte de muncă, se iau în considerare la stabilirea numărului membrilor de familie pentru determinarea nivelului de venit ajustat al familiei numai dacă se află în una sau mai multe dintre următoarele situaţii:
În scopul valorificării forţei de muncă locale, primarii au obligaţia să întocmească planul de activităţi sezoniere pe baza solicitărilor primite de la persoane juridice, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale sau întreprinderi familiale care au nevoie de forţă de muncă şi funcţionează pe raza unităţii administrativ-teritoriale, denumite în continuare beneficiari de lucrări.
Planul de activităţi prevăzut la alin. (1) se aprobă prin dispoziţie a primarului, se afişează la sediul primăriei şi cuprinde activităţile sezoniere, beneficiarii de lucrări, precum şi repartizarea persoanelor apte de muncă din familiile beneficiare de ajutor de incluziune pentru desfăşurarea activităţilor sezoniere. Repartizarea persoanelor apte de muncă pentru efectuarea activităţilor sezoniere se realizează de către primar, în funcţie de solicitările beneficiarilor de lucrări şi după efectuarea de către beneficiarii ajutorului de incluziune a activităţilor prevăzute la art. 131 alin. (1) lit. d). Beneficiarii de lucrări care solicită forţă de muncă pentru desfăşurarea activităţilor sezoniere se adresează primarului, în scris, precizând activitatea ce urmează a fi desfăşurată, numărul de lucrători solicitaţi şi perioada de desfăşurare a activităţii sezoniere. Remunerarea activităţii desfăşurate potrivit alin. (1), norma de lucru, precum şi alte obligaţii şi îndatoriri se stabilesc prin negociere directă între beneficiarul de lucrări şi persoana care prestează activitatea, în condiţiile Legii nr. 52/2011, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Refuzul repetat de două ori al persoanelor apte de muncă beneficiare de ajutor de incluziune de a efectua activităţile sezoniere conduce la încetarea dreptului la ajutor de incluziune. Refuzul de a efectua activităţile sezoniere se înregistrează la nivelul beneficiarilor de lucrări prin neefectuarea de către persoana prevăzută la art. 132 alin. (2) din lege a activităţilor. Lista cu persoanele prevăzute la art. 132 alin. (2) din lege care nu au efectuat activităţile sezoniere se comunică primarului de către beneficiarul lucrărilor, în ultima zi lucrătoare a fiecărei luni. Pe baza listei personalul serviciului public de asistenţă socială determină persoanele care au refuzat de două ori efectuarea de activităţi sezoniere, în vederea încetării dreptului la ajutorul de incluziune.
Face excepţie de la prevederile art. 13 alin. (1) şi art. 131 alin. (1) persoana aptă de muncă ce se află în una dintre următoarele situaţii:
Astfel, în vederea întocmirii planului de activităţi sezoniere invităm persoanele juridice, persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale sau întreprinderile familiale care au nevoie de forţă de muncă şi funcţionează pe raza Sectorului 6 al Municipiului Bucureşti, denumite în continuare beneficiari de lucrări, să solicite în scris Primăriei Sectorului 6 persoane apte de muncă din familiile beneficiare de ajutor de incluziune pentru desfăşurarea activităţilor sezoniere.
În prezent, la nivelul Sectorului 6 sunt identificate 14 persoane apte de muncă (10 femei si 4 barbati), care pot desfăşura şi activităţi sezoniere.
Serviciul Ajutor Social, aflat în subordinea Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului sector 6, sprijină categoriile de persoane aflate în dificultate prin consiliere şi orientarea către servicii, în vederea depăşirii situaţiilor în care se află, prin acordarea de suport financiar şi material, în condiţiile prevăzute de legislaţia în vigoare, astfel:
Ajutor pentru încălzirea locuinţei
Măsură de sprijin, suportată din bugetul de stat şi/sau, după caz, din bugetele locale, destinată consumatorilor vulnerabili cu venituri situate până la un prag stabilit de lege şi care are drept scop acoperirea integrală sau, după caz, a unei părţi din cheltuielile cu încălzirea locuinţei. Ajutorul se acordă pentru consumatorii de energie termică în sistem centralizat, energie electrică, gaze naturale şi lemne, cărbuni, combustibili petrolieri. Acesta se acordă numai pentru un singur sistem de încălzire, acesta fiind cel principal utilizat
Supliment pentru energie
Măsură care are drept scop sprijinul financiar, suportat din bugetul de stat și/sau după caz, din bugetele locale, destinată consumatorilor vulnerabili, care are drept scop acoperirea integrală sau, după caz, a unei părți din cheltuielile cu iluminatul locuinței, susținerea facilităților de gătit și asigurarea apei calde în locuință, asigurarea continuității în alimentare a echipamentelor electrice de care depinde viața persoanelor din motive de sănătate, și utilizarea mijloacelor de comunicare care presupun utilizarea de energie
Titularul ajutorului pentru încălzirea locuinţei și a suplimentelor pentru energie este reprezentantul familiei sau, după caz, persoana singură care îndeplineşte condiţiile legale de acodare a ajutorului, care solicită acordarea acestuia şi care poate fi după caz; proprietarul locuinţei, succesorul de drept al acestuia, persoana care a înstrăinat locuinţa în baza unui contract de vânzare-cumpărare cu clauză de întreţinere sau cu drept de habitaţie, titularul contractului de închiriere, comodat, concesiune al acestuia ori alt membru de familie major şi împuternicit de proprietarul locuinţei sau de titularul contractului de închiriere ori, după caz, reprezentantul legal al persoanei singure care nu a împlinit vârsat de 16 ani.
Beneficiarul ajutorului pentru încălzirea locuinţei și a suplimentelor pentru energie: familia sau persoana singură.
Ajutoarele pentru încălzire şi suplimentul pentru energie prevăzute la art. 1 se acordă pe bază de cerere şi declaraţie pe propria răspundere privind componenţa familiei şi veniturile acesteia, precum şi bunurile mobile şi imobile deţinute. În cererea şi declaraţia pe propria răspundere solicitantul ajutorului pentru încălzire şi al suplimentului pentru energie prevăzute la art. 1 are obligaţia de a menţiona componenţa familiei, veniturile realizate, elementele de identificare a furnizorului, codul de client şi locul de consum, bunurile aflate în proprietate, închiriere, concesiune, comodat sau altă formă de deţinere, cuprinse în lista bunurilor ce conduc la excluderea acordării ajutorului pentru încălzirea locuinţei. Persoanele care solicită ajutorul pentru energie termică au obligaţia de a completa numărul de camere ale locuinţei.
În vederea stabilirii dreptului se vor solicita următoarele acte doveditoare care atestă componenţa familiei, veniturile realizate, locuinţa si bunurile deţinute:
1. Componenţa familiei se dovedeşte cu următoarele acte:
2. Veniturile se dovedesc cu următoarele acte, după caz:
3. Locuinţa se dovedeşte cu următoarele acte, după caz:
4. Furnizorul de gaze sau se energie electrică se dovedeşte cu factura emisă de către furnizor
Pentru persoanele care doresc să solicite ajutorul pentru încălzirea locuinţei cu energie electrică, este necesar să se facă dovada debranşării locuinţei de la energie termică, în baza unui document oficial. Pentru persoanele care au domiciliul legal situat pe raza altei unităţi administrativ-teritoriale, însă au reședința situată pe raza sectorului 6, se va depune o adeverinţă de negaţie eliberată de primăria de domiciliu din care să rezulte că nu a depus cerere pentru acordarea acestui tip de ajutor.
Cererea împreună cu toate documentele necesare vor putea fi transmise, prin e-mail la adresa: ajutorsocial@dgaspc6.com, prin poștă la adresa: Str. Floare Roșie nr.7A, sector 6, București sau pot fi depuse personal, la Sediul Direcției Protecție Socială Adulți din Str. Floare Roșie nr. 7A, Sector 6,
Pentru cererea-declaraţia pe propria răspundere transmisă de către titular prin poştă/online care nu are ataşate toate documentele, stabilirea dreptului se face ținînd cont de data ultimului document obţinut, prevederile paragrafului anterior rămânând valabile. Stabilirea dreptului la ajutorul pentru încălzirea locuinței pentru beneficiarul de ajutor social și/sau pentru familia beneficiară de alocație pentru susținerea familiei se face cu condiția ca la data depunerii cererii familia să fie în plată a cel puțin unuia dintre drepturile la ajutor social și/sau alocație pentru susținerea familie și se acordă luând în considerare documentele doveditoare privind componența familiei și veniturile membrilor acestora, depuse de titular pentru acordarea respectivelor drepturi. Formularul de cerere este cel prevăzut la art.18 alin.(5) din Legea nr.277/2010, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
Dispoziţiile de acordare a ajutorului pentru încălzirea locuinţei se emit o singură dată, pentru toată perioada sezonului rece. Dispozițiile primarului conțin numele și prenumele titularului, cuantumul ajutorului pentru încălzire și perioada de acordare a acestuia.Dispoziția primarului se transmite titularului în termen de 5 zile de la emitere.
După emiterea dispoziţiilor se întocmeşte situaţia centralizatoare care se va transmite în scris şi în format electronic la:
Serviciul Ajutor Social va transmite rapoarte statistice pentru fiecare modalitate de încălzire a locuinţei la solicitarea Agenţiei pentru Plăţi şi Inspecţie Socială a Municipiului Bucureşti în luna decembrie, în luna aprilie și la solicitarea APISMB.
Pe baza situaţiei centralizatoare şi a facturilor reprezentând consumul, furnizorii întocmesc borderoul centralizator pentru certificare, care se transmite Primăriei sector 6 prin intermediul Serviciului Ajutor Social, acesta reprezentând document de plată.
După certificare, borderoul se transmite în termen de 5 zile Agenţiei pentru Plăţi şi Inspecţie Socială a Municipiului Bucureşti, în vederea decontării.
1. Condiții legate de situația locativă:
Art.3 alin.(1) lit.f) din Legea nr.226/2021-locuinţă de domiciliu sau de reşedinţă, denumită în continuare locuinţă - construcţia cu destinaţia de locuinţă aflată în proprietatea titularului ajutorului ori închiriată sau asupra căreia acesta exercită un drept de folosinţă în condiţiile legii, situată la adresa înscrisă în actele de identitate ale membrilor de familie sau, după caz, adresa la care persoanele sunt înscrise în cartea de imobil şi sunt luate în calcul la stabilirea cheltuielilor de întreţinere a locuinţei. Se asimilează locuinţei de domiciliu sau de reşedinţă şi locuinţa de necesitate, precum şi locuinţa socială Art.3 alin.(1) lit.l) din Legea nr.226/2021 titular al ajutorului - reprezentantul familiei sau, după caz, persoana singură care îndeplineşte condiţiile legale de acordare a măsurilor prevăzute la lit. h) şi i), solicită acordarea acestora şi poate fi, după caz: proprietarul locuinţei,succesorul de drept al acestuia, persoana care a înstrăinat locuinţa în baza unui contract cu clauză de întreţinere sau cu rezerva dreptului de abitaţie/uzufruct, titularul contractului de închiriere, comodat, concesiune al acesteia ori alt membru de familie major şi împuternicit de proprietarul locuinţei sau de titularul contractului de închiriere ori, după caz, reprezentantul legal al persoanei singure care nu a împlinit vârsta de 16 ani sau al persoanelor prevăzute la art. 43 alin. (1) lit. b) şi art. 178 lit. a) şi b) din Legea nr. 287/2009, republicată, cu modificările ulterioare; Art.8 alin.(1) din Legea nr.226/2021 Ajutorul pentru încălzire se acordă numai pentru o singură locuinţă, respectiv pentru locuinţa de domiciliu sau, după caz, de reşedinţă.
2. Condiții legate de nivelul venitului obținut de familie/persoana singură:
Art.7 alin.(2) Venitul mediu net lunar până la care se acordă ajutorul pentru încălzire este de 1.386 lei/persoană, în cazul familiei, şi de 2.053 lei, în cazul persoanei singure. Art.3 alin.(1) lit.e) din Legea nr.226/2021-persoana singură este persoana care a împlinit vârsta de 18 ani, care locuieşte singură şi nu se mai află în întreţinerea părinţilor, precum şi persoana cu vârsta cuprinsă între 16 şi 18 ani, care locuieşte şi se gospodăreşte singură şi are capacitate de exerciţiu anticipată; În baza acestui articol, studenții, care se află în întreținerea părinților, nu pot beneficia de prevederile Legii nr.226/2021. În conformitate cu prevederile art. 8 alin (1) din legea nr.416/2001: La stabilirea venitului net lunar al familiei sau, după caz, al persoanei singure se iau în considerare toate veniturile pe care membrii acesteia le-au realizat în luna anterioara depunerii cererii, inclusiv cele care provin din drepturi de asigurări sociale de stat, asigurări de şomaj, indemnizaţii, alocaţii şi ajutoare cu caracter permanent, indiferent de bugetul din care se suportă, obligaţii legale de întreţinere şi alte creanţe legale, cu excepţia:
3. Condiții legate de bunurile deținute:
În cazul în care familia sau persoana singură are în proprietate, închiriere, concesiune, comodat sau altă formă de deţinere cel puţin unul dintre bunurile cuprinse în lista bunurilor ce conduc la excluderea acordării ajutorului pentru încălzirea locuinţei. Lista este prevăzută în anexa nr. 4 la Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 50/2011, cu modificările şi completările ulterioare. vezi lista
LISTA BUNURILOR CE POT DUCE LA EXCLUDEREA ACORDĂRII AJUTORULUI PENTRU INCALZIREA LOCUINTEI
1
Clădiri sau alte spaţii locative în afara locuinţei de domiciliu şi a anexelor gospodăreşti
Bunuri mobile*
Motociclete şi autoturisme cu o vechime mai mică de 10 ani cu excepţia celor adaptate pentru persoanele cu handicap sau destinate transportului acestora sau persoanelor dependente precum şi pentru uzul persoanelor aflate în zone greu accesibile
2
Autovehicule: autoutilitare, autocamioane de orice fel cu sau fără remorci, rulote, autobuze, microbuze
3
Şalupe, bărci cu motor, scutere de apă, iahturi, cu excepţia bărcilor necesare pentru uzul persoanelor care locuiesc în Rezervaţia Biosferei ”Delta Dunării”
4
Utilaje agricole: tractor, combină autopropulsată
5
Utilaje de prelucrare agricolă: presă de ulei, moară de cereale
6
Utilaje de prelucrat lemnul: gater sau alte utilaje de prelucrat lemnul acţionate hidraulic, mecanic sau electric
(*)Aflate în stare de funcţionare
Depozite bancare
Depozite bancare cu valoare de peste 3000 lei
Terenuri/crecătorii animale sau păsări
Suprafeţe de teren, animale şi păsări a căror valoare netă de producţie depăşeşte suma de 1.000 euro pentru persoana singură, respectiv suma de 2.500 euro pentru familie
Stabilirea dreptului la ajutorul pentru încălzirea locuinţei se face prin dispoziţie a primarului sectorului 6 după cum urmează:
Dispoziţiile de acordare a ajutorului pentru încălzirea locuinţei se emit o singură dată, pentru toată perioada sezonului rece.
Ajutorul se acordă în funcție de venitul mediu net lunar pe membru de familie sau al persoanei singure, după caz, iar suma aferentă pentru compensarea procentuală se suportă din bugetul de stat, după cum urmează:
Familiile și persoanele singure ale căror venituri sunt de până la valoarea menționată anterior, beneficiază lunar, inclusiv în perioada sezonului rece, de un supliment penrtru energie, în sumă fixă, acordat în funcție de sursele de furnizare a energiei utiliate, în cuantum de:
În situația în care singura sursă de energie utilizată este energia electrică, cuantumul suplimentului este de 70 lei/lună.
I. Modul de stabilire şi acordare a ajutorului pentru încălzirea locuinţei cu energie termică:
Cererile şi declaraţiile pe propria răspundere privind componenţa familiei şi veniturile realizate, însoţite de toate actele doveditoare, se depun individual sau prin asociaţiile de proprietari/locatari la sediul Serviciului Ajutor Social din cadrul D.G.A.S.P.C. sector 6. Dispoziţiile de acordare a ajutorului pentru încălzirea locuinţei cu energie termică vor conţine numele şi prenumele titularului, codul numeric personal, adresa locuinţei pentru care se solicită dreptul, compensarea procentuală stabilită în funcţie de venitul mediu lunar pe membru de familie, precum şi perioada de acordare a acestuia. Acestea se comunică titularilor în termen de maxim 5 zile de la data emiterii.
II. Modul de stabilire şi acordare a ajutorului pentru încălzirea locuinţei cu gaze naturale:
Formularele de cerere şi declaraţie pe propria răspundere sunt puse la dispoziţia solicitanţilor de către Serviciul Ajutor Social. Cererile şi declaraţiile pe propria răspundere privind componenţa familiei şi veniturile realizate, însoţite de toate actele doveditoare, se depun individual la sediul Serviciului Ajutor Social din cadrul D.G.A.S.P.C. sector 6. Dispoziţiile de acordare a ajutorului pentru încălzirea locuinţei cu gaze naturale vor conţine numele şi prenumele titularului, codul numeric personal, adresa locuinţei pentru care se solicită dreptul, compensarea procentuală stabilită în funcţie de venitul mediu lunar pe membru de familie, precum şi perioada de acordare a acestuia. Acestea se comunică titularilor în termen de maxim 5 zile de la data emiterii.
III. Modul de stabilire şi acordare a ajutorului pentru încălzirea locuinţei cu energie electrică:
Formularele de cerere şi declaraţie pe propria răspundere sunt puse la dispoziţia solicitanţilor de către Serviciul Ajutor Social. Cererile şi declaraţiile pe propria răspundere privind componenţa familiei şi veniturile realizate, însoţite de toate actele doveditoare, se depun individual la sediul Serviciului Ajutor Social din cadrul D.G.A.S.P.C. sector 6. După înregistrarea cererii, în termen de 15 zile lucrătoare, Serviciul Ajutor Social va efectua obligatoriu ancheta socială la domiciliul titularului în vederea verificării veridicităţii datelor înscrise în cererea şi decalaraţia pe propria răspundere, precum şi în vederea verificării sistemului de încălzire utilizat. Fac exepţie beneficiarii de ajutor social şi beneficiarii de alocaţii pentru susţinerea familiei pentru care au fost efectuate deja anchetele sociale. Dispoziţiile de acordare a ajutorului pentru încălzirea locuinţei cu energie electrică vor conţine numele şi prenumele titularului, codul numeric personal, adresa locuinţei pentru care se solicită dreptul, compensarea procentuală stabilită în funcţie de venitul mediu lunar pe membru de familie, precum şi perioada de acordare a acestuia. Acestea se comunică titularilor în termen de maxim 5 zile de la data emiterii.
IV. Modul de stabilire şi acordare a ajutorului pentru încălzirea locuinţei cu combustibili solizi şi petrolieri:
Formularele de cerere şi declaraţie pe propria răspundere sunt puse la dispoziţia solicitanţilor de către Serviciul Ajutor Social. Cererile şi declaraţiile pe propria răspundere privind componenţa familiei şi veniturile realizate, însoţite de toate actele doveditoare, se depun individual la sediul Serviciului Ajutor Social din cadrul D.G.A.S.P.C. sector 6. Dispoziţiile de acordare a ajutorului pentru încălzirea locuinţei cu combustibili solizi sau petrolieri vor conţine numele şi prenumele titularului, codul numeric personal, adresa locuinţei pentru care se solicită dreptul, cuantumul ajutorului calculat în funcţie de venitul mediu lunar pe membru de familie, precum şi data efectuării plăţii acestuia. Acestea se comunică titularilor în termen de maxim 5 zile de la data emiterii.
În cazul în care, după verificare cererii şi a declaraţiei pe propria răspundere, precum şi a documentelor prezentate se constată faptul că solicitantul nu îndeplineşte condiţiile legale de acordare, se redactează dispoziţia privind neacordarea ajutorului pentru încălzirea locuinţei motivată privind respingerea cererii.
Totodată, în situaţia în care familia sau persoana singură refuză să furnizeze informaţiile şi documentele necesare pentru întocmirea anchetei sociale, ajutorul pentru încălzirea locuinţei nu se mai acordă.
Obligaţia titularului ajutorului pentru încălzirea locuinţei: Titularul ajutorului pentru încălzirea locuinţei are obligaţia de a comunica în scris, Serviciului Ajutor Social, în termen de 5 zile, orice modificare intervenită în componenţa familiei şi a veniturilor acesteia.
Modificarea sau încetarea dreptului la ajutorul pentru încălzirea locuinței: Comunicarea modificării intervenite se va face prin depunerea unei noi cereri şi declaraţii pe propria răspundere, însoţită de documentele care atestă modificarea semnalată.
După verificarea cererii şi a documentelor prezentate se emite o nouă dispoziţie cu privire la modificarea ajutorului sau, după caz, la încetarea dreptului la ajutorul pentru încălzirea locuinţei, care va fi transmisă titularului în termen de 5 zile de la data emiterii. Modificarea sau, după caz, încetarea dreptului la ajutorul pentru încălzirea locuinţei se face înepând cu luna următoare celei în care au intervenit modificările.
În vederea urmăririi respectării condiţiilor de acordare a dreptului la ajutor pentru încălzire şi la suplimentul pentru energie, primarii dispun efectuarea de anchete sociale la interval de 6 luni sau ori de câte ori este nevoie. În situaţia în care beneficiarii de ajutor pentru încălzire şi supliment pentru energie sunt şi beneficiari ai ajutorului social prevăzut de Legea nr. 416/2001, cu modificările şi completările ulterioare, şi/sau ai alocaţiei pentru susţinerea familiei prevăzute de Legea nr. 277/2010, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ancheta socială se efectuează o singură dată, pentru toate beneficiile de asistenţă socială acordate.
În cazul în care în urma anchetelor sociale efectuate se constată că la completarea cererii şi declaraţiei pe propria răspundere privind componenţa familiei şi veniturile acesteia, familia sau persoana singură beneficiară de ajutor pentru încălzirea locuinţei nu a declarat corect numărul membrilor de familie, veniturile ori bunurile deţinute, dreptul la ajutor pentru încălzirea locuinţei încetează cu luna următoare, iar sumele plătite necuvenit cu acest titlu se recuperează în condiţiile legii. În aplicarea art. 33 alin. (3) şi (4) din lege, recuperarea sumelor plătite necuvenit cu titlu de ajutor pentru încălzire şi/sau supliment pentru energie se face prin decizie a directorului executiv al agenţiei teritoriale pentru plăţi şi inspecţie socială, având la bază dispoziţia primarului, în care se indică suma datorată şi motivul constituirii debitului.
Cererea pentru acordarea ajutorului de urgenţă se face de către un membru al familiei sau persoana singură care se află în una din situaţiile de mai sus, care se înregistrează la D.G.A.S.P.C Sector 6.
Acte necesare:
Ajutorul pentru situații de necesitate se poate solicita în maximum 12 luni de la data evenimentului și doar pentru o locuință situată pe raza sectorului 6.
Termenul de aşteptare pentru depunerea documentelor solicitate în vederea completării dosarului pentru ajutorul de urgență sus menționat este de 3 luni de la data confirmării de primire a adresei de solicitare a documentelor transmisă solicitantului sau de la data luării la cunoştinţă a listei cu actele necesare în vederea acordării ajutorului solicitat.
Suma care se acordă este de 2000 lei.
După ce a fost înregistrată, cererea pentru acordarea ajutorului de urgenţă se repartizează Serviciului Ajutor Social, în vederea efectuării anchetei sociale, prin care se certifică situaţiile de necesitate sau, după caz, situaţiile deosebite în care se află familiile singure.
După întocmirea dosarului de ajutor de urgenţă (cererea + ancheta socială + acte justificative), se întocmeşte referatul care stă la baza dispoziţiei de acordare a acestui tip de ajutor.
După ce s-a emis dispoziţia de acordare, Serviciul Ajutor Social înaintează un exemplar atât Serviciului Financiar, Buget și Salarizare, pentru întocmirea statului de plată, cât şi solicitantului.
Se acordă ajutoare de urgenţă pentru probleme medicale, certificate în acest sens de medicul specialist. Astfel, acest tip de ajutor se acordă pentru efectuarea de operaţii chirurgicale, tratamente, investigaţii de specialitate, achiziţionarea de dispozitive medicale, de tratamente, alte situaţii.
După ce s-a emis dispoziţia de acordare, Serviciul Ajutor Social înaintează un exemplar atât Serviciului Financiar-Buget, pentru întocmirea statului de plată, cât şi solicitantului.
În situația în care suma menționată pe actul medical/factura proformă este de până la 1.000 lei se acordă suma menționată pe documentul respectiv.
În situația în care suma menționată pe actul medical/factura proformă depășește limita maximă de acordare a acestui tip de ajutor se acordă suma de 1.500 lei.
Acest ajutor de urgență se va acorda doar pentru acoperirea costurilor acelor acte/investigații/tratamente medicale pentru care s-a solicitat respectivul sprijin financiar. În situația în care costul procedurii/dispozitivului/tratamentului medical s-a modificat de la data solicitării la data achiziționării acestuia, în sensul scăderii acestora, sumele rămase vor fi cheltuite pe alte proceduri/dispozitive/tratamente doar după înformarea în scris, în prealabil, a Serviciului Ajutor Social, care-și va da acordul pe respectiva notă de informare sau vor fi restituite, după caz. In această situație Serviciul Ajutor Social va întocmi un referat de restituire a sumelor către Serviciul Financiar, Buget și Salarizare.
În toate cazurile, în care se solicită achiziționarea unui dispozitiv/tratament un reprezentant al Serviciului Ajutor Social va însoți beneficiarul, la momentul ridicării sumelor acordate, în vederea achiziționării dispozitivului/tratamentului medical.
În toate cazurile în care se solicită acordarea unui ajutor de urgență pentru achitarea tratamentului medical, solicitantul va prezenta spre decontare bonurile fiscale.
În maxim 60 de zile de la primirea ajutorului de urgenta, beneficiarul acestuia se obligă să justifice sumele primite.
În cazul decesului unei persoane din familia beneficiară de ajutor social sau al persoanei singure, pot depune cerere pentru acordarea ajutorului de înmormântare, următoarele persoane:
Ajutorul de deces se acordă pe bază de cerere însoţită de următoarele acte, în copie:
Cererea însoţită de actele doveditoare se înregistrează la D.G.A.S.P.C Sector 6- Serviciul Ajutor Social.
După întocmirea dosarului de ajutor de înmormântare (cererea + acte justificative), se întocmeşte referatul care stă la baza dispoziţiei de acordare acestui tip de ajutor.
După ce s-a emis dispoziţia, Serviciul Ajutor Social înaintează un exemplar atât Serviciului Financiar, Bugetși Salarizare pentru întocmirea statului de plată, cât şi solicitantului.
Ajutorul pentru înmormântare se acordă o singură dată, iar suma acordată este de 2.000 lei.
Valoarea facturilor cu serviciul funerar trebuie să fie minim în sumă de 1000 lei, iar factura trebuie să fie eliberată pe numele solicitantului ajutorului de înmormântare.
Ajutorul de înmormântare se poate solicita în maximum 12 luni de la data decesului.
Ajutorul de deces se acordă pe bază de cerere însoţită de următoarele acte:
Ajutorul de înmormântare se acordă în cazul în care persoana decedată a avut Pot beneficia de ajutorul pentru înmormântare numai persoanele care au avut ultimul domiciliu legal pe raza sectorului 6, până la data decesului.
Ajutorul de înmormântare nu se acordă în cazul în care persoana decedată a avut calitatea de asigurat înregistrat la Casa de Asigurări de Sănătate a Municipiului Bucureşti sau OPSNAJ, la data decesului.
Ajutorul de înmormântare nu se mai acordă în cazul în care a beneficiat de ajutor pentru înmormântare de la altă instituţie de stat sau privată.
După ce s-a emis dispoziţia, Serviciul Ajutor Social înaintează un exemplar atât Serviciului Financiar, Buget și Salarizare pentru întocmirea statului de plată, cât şi solicitantului.
Pentru a beneficia de prezentul ajutor de urgență, persoanele sau familiile care se găsesc în situația de dificultate, trebuie să prezinte restanțe acumulate la plata întreținerii sau a altor utilități de strictă necesitate (energie electrică, gaze naturale, apă curentă, gunoi). Cererea pentru acordarea ajutorului de urgenţă se întocmește de către persoana singură / membru familie, care se regăsește într-una din situaţiile de mai sus sau reprezentant legal și se înregistrează la Registratura D.G.A.S.P.C. Sector 6.
Termenul de aşteptare pentru depunerea documentelor solicitate în vederea completării dosarului de analizare a eligibilității acordării ajutorului de urgență este de 3 luni, de la data confirmării de primire a adresei de solicitare a documentelor transmisă solicitantului sau de la data luării la cunoştinţă a listei cu actele necesare în vederea acordării ajutorului de urgență solicitat.
Suma acordată pentru familie/persoană singură - privind prezentul ajutor de urgență - este de până la 1.500 lei, reprezentând un procent de 50% din restanța înregistrată.
Notă: Restanța înregistrată de către persoana singură/familie către asociația de proprietari/furnizori publici de servicii de strictă necesitate să nu depășească suma totală de 3.000 lei (consum fără penalități).
În cazul în care există mai multe restanțe înregistrate (atât către asociația de proprietari/locatari cât și către furnizori publici de servicii de strictă necesitate), ajutorul de urgență se acordă pentru toate tipurile de restanțe înregistrate, doar în situația în care suma totală acordată nu depășește valoarea de 1500 lei.
După ce a fost înregistrată, cererea pentru acordarea ajutorului de urgenţă se repartizează Serviciului Ajutor Social, în vederea efectuării anchetei sociale, prin care se certifică situaţiile de necesitate sau, după caz, situaţiile deosebite în care se află familia/persoana singură.
După constituirea dosarului de ajutor de urgenţă (cerere + ancheta socială + acte justificative), se întocmeşte referatul (de către Serviciul Ajutor Social) cu propunere de acordare a ajutorului de urgență, care stă la baza emiterii dispoziţiei scrisă a Primarului, de acordare a acestui tip de ajutor.
După emiterea dispoziţiei de acordare, Serviciul Ajutor Social înaintează un exemplar atât Serviciului Financiar-Buget (pentru întocmirea ștatului de plată) cât şi solicitantului.
Sumele acordate cu titlu de ajutor de urgență pentru persoanele sau familiile care se află într-o situație de dificultate generată de restanțele acumulate la plata întreținerii sau a altor utilități, se vor vira direct în conturile asociației de proprietari/locatari sau furnizorilor publici de servicii de strictă necesitate (cu specificația codului de client).
Ajutorul de urgență nu se acordă - fiind redactat un răspuns scris către solicitant (în termenul legal) în care se motivează respingerea cererii - în următoarele situații:
Beneficiarii ajutoarelor de urgenţă: familia sau persoana singură.
Ajutoarele de urgenţă se acordă în limita fondurilor alocate în acest scop de la bugetul local prin intermediul Serviciului Ajutor Social, familiilor sau persoanelor singure cu domiciliul legal situat pe raza sectorului 6, care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
Ajutoarele de urgenţă se acordă prin dispoziţia scrisă a Primarului Sectorului 6, care are la bază solicitarea scrisă a unui membru de familie sau a persoanei singure, însoţită de acte doveditoare care atestă componenţa familiei şi veniturile, precum şi o evaluare a situației, sub forma anchetei sociale efectuată de către Serviciul Ajutor Social, în termen de 15 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii. (excepție pentru ajutorul pentru înmormântare).
La stabilirea veniturilor nete lunare ale familiei şi, după caz, ale persoanei singure se iau în considerare toate veniturile pe care membrii acesteia le realizează, inclusiv cele care provin din drepturi de asigurări sociale de stat, asigurări de şomaj, obligaţii legale de întreţinere, indemnizaţii, alocaţii şi ajutoare cu caracter permanent şi alte creanţe legale, cu excepţia, alocaţiei pentru susţinerea familiei prevăzute de Legea nr. 277 privind alocaţia pentru susţinerea familiei, cu modificările şi completările ulterioare, a alocației de stat pentru copii prevăzute de Legea nr.61/1993 privind alocația de stat pentru copii, republicată cu modificările și completările ulterioare, a bugetului personal complementar prevăzut de Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi completările ulterioarea, ajutoarelor de stat acordate în baza Ordonanţei Guvernului nr. 14/2010 privind măsuri financiare pentru reglementarea ajutoarelor de stat acordate producătorilor agricoli, începând cu anul 2010, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.74/2010, cu completările ulterioare, burselor școlare, a sumelor acordate în baza art.51 alin.2 din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, a stimulentului educațional oferit conform prevederilor Legii nr. 248/2015, cu modificările ulterioare, sub formă de tichet social pentru stimularea participării în învațamântul preșcolar a copiilor proveniți din familii defavorizate, precum şi a sprijinului financiar prevăzut de H.G nr. 1.488/2004 privind aprobarea criteriilor şi a cuantumului sprijinului financiar ce se acordă elevilor în cadrul Programului naţional de protecţie socială „Bani de liceu”, cu modificările şi completările ulterioare, precum și veniturile obținute din activitățile cu caracter ocazional desfășurate de zilieri în condițiile Legii nr.52/2011 privind exercitarea unor activități cu caracter ocazional desfășurate de zilieri, republicată.
Stabilirea dreptului la acordarea ajutoarelor de urgență se realizează ţinându-se seama și de bunurile familiei sau, după caz, ale persoanei singure, cuprinse în lista bunurilor ce conduc la excluderea acordării ajutorului social, prevăzută în Anexa nr. 2 la H.C.L. Sector 6 nr.6/27.01.2023. Familiile şi persoanele singure care au în proprietate, închiriere, comodat sau altă formă de deţinere cel puţin unul din bunurile cuprinse în lista de mai sus, nu pot beneficia de acordarea de ajutoare de urgență.(excepție pentru ajutorul pentru înmormântare).
Unei persoane singure/familii, i se poate acorda pe parcursul unui an, în condițiile prezentei proceduri de lucru, un singur ajutor de urgență din cele prevăzute în H.C.L. Sector 6 nr. 6/27.01.2023.
Beneficiarul acordării ajutorului de urgență, apt de muncă, va trebui să presteze acțiuni și lucrări de interes local, conform HCL Sector 6 nr. 317/18.12.2018 (excepție pentru ajutorul pentru înmormântare);
Beneficiarul ia la cunoștință, la sediul instituției sau la efectuarea anchetei sociale, de faptul că în situația în care devine beneficiar al ajutorului de urgență se obligă să presteze acțiuni sau lucrări de interes local și/sau să participe la cursuri de formare profesională în vederea reinserției sociale; Astfel, se va identifica persoana aptă de muncă care va presta acțiuni sau lucrări de interes local și se va obține consimțământul scris al acesteia;
Activități desfășurate de responsabilul de caz:
Neprezentarea persoanei aptă de muncă, după două convocări, sau refuzul nejustificat de a presta acțiuni și lucrări de interes local conduce:
Beneficiari: Persoanele fizice care găzduiesc cetățenii străini sau apatrizii aflați în situații deosebite, proveniți din zona conflictului armat din Ucraina, beneficiază de decontarea cheltuielilor cu hrana și cazarea.
Persoanele fizice depun în primele 3 zile lucrătoare ale fiecărei luni pentru luna precedentă, la sediul instituției situat în str. Floare Roșie nr.7A, sector 6 sau pe e-mail la adresa: ajutorsocial@dgaspc6.com o cerere în care precizează numărul persoanelor găzduite, numele și prenumele acestora, localitățile din care aceștia declară că provin și intervalul de timp pentru care solicită decontarea cheltuielilor cu hrana și cazarea, însoțită de:
Cererea se depune de către o singură persoană pentru aceeași locuință.
Cererile depuse după primele 3 zile lucrătoare ale fiecărei luni se soluționează în luna următoare.
În cerere solicitantul precizează dacă optează doar pentru încasarea sumelor prin virament bancar.
Serviciul Ajutor Social întocmește situațiile centralizatoare, în patru exemplare, care cuprind numele și prenumele fiecărei persoane fizice solicitante, numărul cetățenilor străini sau apatrizilor aflați în situații deosebite, proveniți din zona conflictului armat din Ucraina, găzduiți, numărul de zile de găzduire, precum și suma solicitată de fiecare persoană fizică.
Situațiile centralizatoare se întocmesc în patru exemplare, în a patra zi lucrătoare a fiecărei luni, și se certifică pentru realitate.
În termen de 3 zile lucrătoare de la împlinirea termenului prevăzut la art. 2 alin. (1) din Hotărârea nr.336/2022, Serviciul Ajutor Social transmite situațiile centralizatoare întocmite și certificate pentru realitate Inspectoratului pentru Situații de Urgență București-Ilfov, precum și spre informare Instituției Prefectului-Municipiul București.
Inspectoratul pentru Situații de Urgență București-Ilfov în termen de 10 zile lucrătoare de la primirea situațiilor centralizatoare certificate, virează sumele solicitate în contul 50.06.10 „Sume de mandat cuvenite beneficiarilor, reprezentând cheltuielile cu hrana prevăzute la art. 1 alin. (10) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 15/2022, cu modificările și completările ulterioare“, deschis la unitățile Trezoreriei Statului la solicitarea unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale.
În termen de 3 zile lucrătoare de la primirea sumelor menționate anterior, Serviciul Financiar, Buget, Salarizare efectuează plata sumelor cuvenite către beneficiarii în numerar sau prin virament bancar, în funcție de opțiunea înscrisă de aceștia în cerere, în baza situației centralizatoare întocmită de către Serviciul Ajutor Social.
În nume propriu
Reprezentantul unei familii
În numele persoanei îndreptățite
Adresa: str. Floare Roşie nr. 7A, Sector 6, Bucureşti (zona Militari-Apusului); Telefon: 0376203744; 0726316989. Adresa email: ajutorsocial@dgaspc6.com.