Persoanele înștiințate (conform modelului de înștiințare stabilit prin Ordinul comun nr.129/525/777/3496091/253/91/2023 din 19 ianuarie 2023 emis de MIPE, MMSS, MF, DGEP, ANAF, STS) de către Compania Națională Poșta Română că nu îndeplinesc venitul de eligibilitate au posibilitatea de a accesa serviciul telefonic (tel.031.99.66) pus la dispoziție de Compania Națională Poșta Română, de unde pot obţine informaţii privind motivele care au condus la neîndeplinirea venitului de eligibilitate, precum şi recomandări privind demersurile de urmat pentru remedierea factorilor care au influenţat în sens negativ rezultatul verificărilor. În cazul în care motivul care a condus la neîndeplinirea venitului de eligibilitate este determinat de evidenţa unor coabitanţi care în fapt nu locuiesc la locul de consum şi ale căror venituri au fost luate în calcul la stabilirea venitului de eligibilitate, persoanei în cauză îi vor fi recomandate următoarele:
În cazul în care persoanele înștiințate solicită desfăşurarea unei anchete sociale care să stabilească numărul şi persoanele care locuiesc în fapt la locul de consum, administraţiile publice locale, prin serviciile publice de asistenţă socială de la nivelul comunelor, oraşelor, municipiilor, sectoarelor, au obligaţia să finalizeze ancheta socială în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data primirii solicitării. Rezultatul anchetei sociale va fi trimis de către persoanele înștiințate la Compania Naţională Poşta Română - S.A. care va introduce datele în sistemul informatic…, în vederea obţinerii mediei veniturilor per locuitor/gospodărie…, şi pentru reluarea interogărilor… şi actualizarea listei, dacă este cazul.
Serviciul Prevenirea Marginalizării Sociale a fost desemnat la nivel local pentru efectuarea de anchete sociale la solicitarea persoanelor înștiințate de către Compania Poșta Română S.A. că nu îndeplinesc venitul de eligibilitate, determinat de evidenţa unor coabitanţi care în fapt nu locuiesc la locul de consum şi ale căror venituri au fost luate în calcul la stabilirea venitului de eligibilitate.
Pentru a veni în ajutorul beneficiarilor, MIPE răspunde celor mai frecvente întrebări adresate pe tema cardurilor de energie:
Ajutorul are forma unui card emis pe suport de hârtie, cu care se pot plăti facturi de energie (total sau parțial). Ajutorul se acordă în două tranșe, a câte 700 lei fiecare. Servicii/produse care se pot plăti: electricitate, gaz, energie termică în sistem centralizat de termoficare, butelie, lemn de foc, păcură, peleți și alte materiale de încălzire.
Se pot plăti facturi curente sau restante, doar pentru locul de consum de la domiciliul beneficiarului. Cu un card se pot face mai multe plăți, către mai mulți furnizori, până la epuizarea sumei. Plățile se fac prin mandat poștal. Nu se pot efectua mai mult de 8 plăți/loc de consum pe durata programului de sprijin. Ajutorul nu se consideră venit și nu afectează:
Sumele alocate celor două tranșe nu pot fi preschimbate în bani și nu pot fi folosite pentru plăți prin mandat poștal către alte destinații decât plata facturilor de energie.
Categorii de beneficiar
Vârstă
Venit/lună
Pensionar
Peste 60 ani, inclusiv
Sub 2.000 lei, inclusiv
Pensionar de invaliditate
Nu contează
Persoană cu handicap grav, accentuat sau mediu
Familie cu alocație de susținere
Familie/persoană cu ajutor social
Venitul net per coabitant, la nivelul unui loc de consum, nu trebuie sa depaseasca 2.000 lei.
Potențialii beneficiari trebuie să știe că vor fi înștiințați dacă s-au descoperit situații care îi fac neeligibili. În acest caz, ei pot suna la 031.99.66, numărul de call center-ul creat de Poștă, unde vor primi informații suplimentare și vor fi îndrumați, dacă situația poate fi corectată.
Procedura de stabilire a listelor cuprinde următoarele etape: I. Se stabilește lista potențialilor beneficiari care se încadrează în categoriile stabilite în ordonanță. II. Se verifică veniturile acestora. III. Pentru fiecare punct de consum, se verifică numărul de locuitori. IV. Se verifică media venitului pentru fiecare loc de consum, pentru a vedea dacă se depășește pragul de 2.000 de lei.
Cardul se aduce de către Poșta Română, la domiciliul beneficiarului, cu confirmare de primire. Persoanele care se încadrează în mai multe categorii vor beneficia de sprijin o singură dată. Dacă la un loc de consum domiciliază mai mulți beneficiari, sprijinul se acordă o singură dată per loc de consum. Pe card vor fi scrise numele tuturor beneficiarilor care au aceeași adresă de domiciliu. Factura poate să fie pe alt nume decât cel al beneficiarului care locuiește la adresă. Adresa locului de consum trebuie să coincidă cu domiciliul beneficiarului (sau domiciliul declarat al acestuia). Sumele rămase neutilizate la expirarea cardului se anulează.
În periada 1-28 februarie 2023 beneficiarii eligibili vor primi cardul de energie. Se vor putea efectua plăți începând cu 1 martie. Cei care își păstrează calitatea de beneficiari vor putea utiliza cardul și pentru tranșa a doua, începând cu luna septembrie. În perioada 1-30 septembrie, cei care vin între timp eligibili vor primi cardul pentru a putea utiliza tranșa a II-a.
1 ianuarie 2024: toate cardurile își încetează valabilitatea, indiferent de sumele rămase neutilizate. Cardurile alocate ambelor tranșe se pot folosi până la 31 decembrie 2023 inclusiv. Sprijinul nu poate fi utilizat în afara termenului de valabilitate prevăzut.
Este un document emis de asociația de proprietari/locatari, pentru a certifica datoria curentă sau restantă a beneficiarului de sprijin față de asociația de proprietari/locatari, rezultată din furnizarea de energie termică în sistem centralizat. Asociațiile de proprietari/locatari vor încheia protocoale de colaborare cu Poșta Română pentru a comunica conturile bancare și orice alte date necesare pentru virarea sumelor aferente mandatelor poștale emise prin utilizarea cardurilor de energie. Beneficiarii de carduri care sunt racordați la alimentarea cu energie termică în regim centralizat, trebuie să solicite eliberarea acestui card de către Asociația de proprietari unde este înscris. După ce îl primesc, pentru a achita factura la energie termică, trebuie să îl prezinte poștașului/oficiantului poștal împreună cu cartea de identitate și cardul de energie. Certificatele de validare a datoriilor se emit în două exemplare, din care un exemplar se păstrează la asociația de proprietari/locatari emitentă, iar cel de-al doilea exemplar se păstrează la Poșta Română.
Nu există această posibilitate. Scopul exclusiv pentru care pot fi acordate cardurile este pentru achitarea facturilor la energie. Cardul nu poate fi vândut ori donat. Orice încercare de vânzare anulează cardul și atrage o amendă contravențională între 42.000-60.000 lei. Plata altor produse/servicii decât cele pentru care este destinat cardul se pedepsește cu amendă contravențională între 4.500-6.000 lei.
Este un document ce trebuie completat de potențialul beneficiar în situația în care nu se poate stabili câți oameni stau la același punct de consum. Sunt situații în care beneficiarii nu au nomenclatorul stradal trecut în cartea de identitate (figurează mai mulți la aceeași adresă). În această situație, ei trebuie să completeze o declarație pe propria răspundere prin care spun câți locuiesc efectiv la punctul de consum. Poșta distribuie declarațiile pentru toate acesti situații identificate la momentul întocmirii listelor cu beneficiari și să le preia în maxim 3 zile, pentru ca apoi să se recalculeze media veniturilor și să se actualizeze listele.
Pot fi situații în care la un loc de consum sunt luate în calcul veniturile unei persoane care nu mai locuiește acolo (dar figurează așa în acte) şi nici nu se poate face radierea acestor colocatari de la adresa de domiciliu. În acest caz, potențialul beneficiar poate să solicite o anchetă socială la primărie, care să stabilească numărul și persoanele care locuiesc în fapt la locul de consum. Rezultatul se transmite la Poștă, iar ulterior se actualizează lista.
Persoana marginalizată social: persoană beneficiară de venit minim garantat sau care face parte dintr-o familie beneficiară de venit minim garantat şi se află în cel puţin două din următoarele situaţii:
Persoana aflată în risc de marginalizare socială: persoana sau familia aflată într-o situaţie de dificultate a cărui venit pe membru este până în venitul net minim pe economie.
Notă : fac excepţie de la prevederile art.48 din Legea nr.114/1996 cazurile familiilor care au în îngrijire copii şi care se confruntă cu o situaţie excepţională din punct de vedere locativ, respectiv, locuiesc în spaţii improvizate în care sănătatea copiilor poate fi grav afectată, locuinţa este afectată de un incendiu, sau altă situaţie pentru care spaţiul locativ devine temporar inutilizabil.
Furnizarea de servicii sociale de asistență și suport (sprijin perfectare acte identitate, sprijin obținere documentație analizare posibilitate încadrare în grad de handicap/ invaliditate, sprijin în accesarea de servicii medicale, facilitarea accesului în adăposturi / centre rezidențiale, cantină socială, consiliere socială, îndrumare în vederea identificării unui loc de muncă) pentru categoriile de persoane vulnerabile (persoane fără adăpost, persoane victime ale violenței domestice, persoane cu handicap, persoane care suferă de boli incurabile, tineri dezinstituționalizați, persoane consumatoare de substanțe interzise, persoane victime ale infracțiunilor, rromi, alte categorii de persoane aflate în nevoie socială), atât în mod direct cât și în parteneriat cu O.N.G.-uri.
Categoriile menționate trebuie să aibă domiciliul, rezidența sau să locuiescă efectiv pe raza sectorului 6, București.
Titularul cererii / reprezentantul legal se va prezenta la sediul D.G.A.S.P.C. Sector 6 – Serviciul Prevenirea Marginalizării Sociale (situat în str. Floare Roșie nr.7A, sector 6, București), unde:
În cazul transmiterii online (pe adresa marginalizaresociala@dgaspc6.com), cererile și declarațiile pe propria răspundere, respectiv declarația privind consimțământul + informarea referitoare la protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal conform Regulamentului (UE) 2016/679, trebuie să fie însoțite de documente justificative privind informațiile furnizate.
Cererile incomplete sau lipsite de toate documentele justificative nu se primesc pentru procesare, iar în cazul transmiterii online nu se iau în calcul (urmând ca persoana să fie informată).
Tichetul social pe suport electronic are o valoare nominală de 250 lei şi se acordă o dată la două luni categoriilor de beneficiari eligibili. Sumele acordate pot fi utilizate în termen de 12 luni de la data fiecărei alimentări.
Fiecare tichet social pe suport electronic pentru produse alimentare şi mese calde este valabil numai dacă are înscrise pe suportul electronic sau stocate într-un alt mod în acesta următoarele menţiuni:
Beneficiarul poate utiliza tichetele sociale pe suport electronic pentru produse alimentare şi mese calde numai în reţeaua unităţilor afiliate, pe baza actului de identitate. Obligativitatea prezentării actului de identitate nu se aplică persoanelor fără adăpost, acestea având obligaţia să prezinte un document eliberat de autorităţile publice locale care să ateste identitatea beneficiarului.
Distribuirea tichetelor sociale pe suport electronic pentru produse alimentare şi mese calde se face la domiciliul beneficiarilor, cu confirmare de primire, prin Compania Naţională "Poşta Română" - S.A. În cazul persoanelor fără adăpost, distribuirea tichetelor sociale pe suport electronic pentru produse alimentare şi mese calde se face de către Compania Naţională "Poşta Română" - S.A. la primărie şi vor fi distribuite prin grija acesteia, pe bază de tabel nominal, care se transmite ulterior Companiei Naţionale "Poşta Română" - S.A.
Pentru toate cazurile în care beneficiarii sprijinului material nu se regăsesc cu adresă în situaţiile centralizatoare, tichetele sociale pe suport electronic pentru achiziţionarea de produse alimentare şi/sau pentru asigurarea de mese calde se distribuie prin primăria, respectiv serviciul public de asistenţă socială în a cărui rază teritorială au fost identificaţi.
Adresă: str. Floare Roşie nr.7A, Sector 6, Bucureşti (zona Militari-Apusului) Telefon: 021 410.30.20, interior 318, Fax: 021 410.30.20; 021 410. 31.36 Șef serviciu – Daniel Turbatu Adresă de e-mail: marginalizaresociala@dgaspc6.com