Asistentul Personal Profesionist / Asistentul Personal

Asistentul personal profesionist (APP) este persoana fizică atestată, care asigură prin activitatea pe care o desfăşoară la domiciliul său, îngrijirea şi protecţia adultului cu handicap grav sau accentuat pe baza nevoilor individuale ale acestuia.

Condiții

Persoana care dorește să se ateste ca asistent personal profesionist pentru persoane cu dizabilități în Sectorul 6 trebuie să îndeplinească simultan următoarele condiții:

  • are domiciliul legal în Sectorul 6;
  • nu este soț/soție sau rudă în linie dreaptă a persoanei cu dizabilități pe care dorește să o îngrijească;
  • a absolvit învățământului general obligatoriu de 10 clase;
  • deține un certificat de calificare sau certificat de competențe profesionale ca asistent personal profesionist emis de un furnizor acreditat de formare profesională(Cursurile vor fi finanțate de  DGASPC Sector 6, în condițiile formării unor grupe de minim 10-15 persoane, funcție de cerințele furnizorului acreditat de formare profesională)

Persoana care doreşte să devină APP adresează o cerere de atestare către DGASPC Sector 6. Cererea va menţiona în mod obligatoriu:

  • numărul de persoane adulte cu handicap grav sau accentuat pentru care solicitantul consideră că poate asigura simultan condiţii optime, conform standardelor minime obligatorii,
  • disponibilitatea de a îngriji persoane adulte cu handicap infectate HIV sau bolnave SIDA,
  • motivaţia pentru care doreşte să devină asistent personal profesionist

Acte necesare:

Cererea va fi însoţită de următoarele documente:

  1. Copii de pe actele de stare civilă ale solicitantului;
  2. Copie de pe actele de studii ale solicitantului;
  3. O scurtă prezentare a sa, precum şi a persoanelor cu care locuieşte, menţionând numele şi prenumele, data naşterii acestora şi gradul de rudenie/tipul de relaţie cu solicitantul, precum şi acordul din partea fiecărei persoane adulte cu care locuieşte pentru activitatea pe care urmează să o desfăşoare;
  4. Adeverinţe medicale privind starea de sănătate, eliberate de medicul de familie, atât pentru solicitant, cât şi pentru persoanele cu care locuieşte;
  5. Copie de pe titlul de proprietate/coproprietate sau de pe contractul de închiriere sau comodat al locuinţei, pe o durată de minimum 3 ani, cu o cameră separată pentru persoana/ persoanele care urmează a fi îngrijită/îngrijite;
  6. Declaraţie pe propria răspundere, în formă autentică, a coproprietarului/coproprietarilor sau a proprietarului, în cazul închirierii sau al comodatului, privind acordul ca solicitantul să desfăşoare activitatea de asistent personal profesionist;
  7. Cazierul judiciar și Certificat de integritate comportamentală pentru solicitant și persoanele cu care acesta locuiește.
  8. Extras cont bancar (IBAN)
  9. Copie de pe certificatul de calificare sau de pe certificatul de competenţe profesionale ca asistent personal profesionist (emis de un furnizor acreditat de formare profesională).

Drepturi

Pe perioada îngrijirii şi protecţiei adulţilor cu handicap grav sau accentuat, asistentul personal profesionist beneficiază de următoarele drepturi:

  1. salariul de bază stabilit potrivit dispozițiilor Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice;
  2. un spor de 15% calculat la salariul de bază, pentru suprasolicitare neuropsihică şi condiţii de muncă deosebite în care îşi desfăşoară activitatea;
  3. un spor de 15% calculat la salariul de bază, pe perioada în care are în îngrijire şi protecţie cel puţin două persoane adulte cu handicap grav sau accentuat;
  4. un spor de 25% calculat la salariul de bază, pe perioada în care are în îngrijire şi protecţie o persoană adultă cu handicap grav sau accentuat, infectat cu HIV ori bolnav de SIDA.

Asistentul personal profesionist beneficiază şi de alte drepturi, după cum urmează:

  1. consiliere şi sprijin din partea specialiştilor de la direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului judeţene, respectiv locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, ori a furnizorilor de servicii sociale, în vederea îndeplinirii obligaţiilor ce îi revin cu privire la îngrijirea şi protecţia persoanei adulte cu handicap grav sau accentuat;
  2. decontarea cheltuielilor de transport interurban, cazare şi masă, în cazul în care deplasarea se face în interesul adultului cu handicap grav sau accentuat, în condiţiile stabilite pentru personalul din sectorul bugetar;
  3. transport urban gratuit.

Pentru fiecare adult cu handicap aflat în îngrijirea și protecția asistentului personal profesionist se acordă o alocație lunară de îngrijire reprezentând cheltuieli lunare de locuit, hrană și echipament, astfel:

  • 1,2 din indicatorul social de referință, prevăzut de Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă, cu modificările și completările ulterioare, pentru persoana adultă cu handicap accentuat;
  • 1,5 din indicatorul social de referință, prevăzut de Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă, pentru persoana adultă cu handicap grav."

Asistentul personal (AP) este persoana fizică care asigură prin activitatea pe care o desfăşoară la domiciliul persoanei cu handicap grav îngrijirea şi protecţia pe baza nevoilor individuale ale acesteia.

Persoana cu handicap grav sau reprezentantul legal al acesteia optează la DGASPC în evidențele căreia se află persoana cu dizabilități, fie pentru angajarea unui AP, fie pentru obținerea unei indemnizații lunare.

Condiții

Persoana care dorește să devină AP se adresează angajatorului dacă îndeplinește următoarele condiții:

  • are vârsta minimă de 18 ani împliniţi;
  • nu a fost condamnată pentru săvârşirea unei infracţiuni care ar face-o incompatibilă cu exercitarea ocupaţiei de asistent personal;
  • are capacitate deplină de exerciţiu;
  • are o stare de sănătate corespunzătoare, atestată de medicul de familie sau pe baza unui examen medical de specialitate;
  • a absolvit cel puţin cursurile învăţământului general obligatoriu, cu excepția rudelor și afinilor până la gradul al IV-lea inclusiv ale persoanei cu handicap grav, precum și cu excepția soțului sau soției, după caz;

Nu pot deţine calitatea de asistent personal persoanele care beneficiază de concediu pentru creşterea copilului în vârstă de până la 2 ani sau, în cazul copilului cu dizabilități, de până la 7 ani.

Acte necesare angajare:

  • acte de identitate, certificat de naștere şi acte de stare civilă ale solicitantului;
  • acte de studii ale solicitantului;
  • cazier judiciar al solicitantului  și adeverință/certificat de integritate comportamentală;
  • adeverință medicală eliberată de medicul de familie sau de altă unitate sanitară autorizată, care să ateste faptul că solicitantul este apt pentru postul de asistent personal al unei persoane cu handicap grav, fiind menționat dacă se află în evidență cu boli cronice, neuropsihice sau dacă are alte recomandări medicale (original);
  • acordul persoanei cu handicap sau, după caz, al reprezentantului legal al acesteia ori al familiei, exprimat în scris, pentru angajare;
  • act de identitate al persoanei cu dizabilități;
  • certificat de naștere, după caz  – pentru copiii cu dizabilități sub 14 ani;
  • certificat de încadrare în gradul grav de handicap + Anexă;
  • decizie și cupon de pensie pentru persoana cu dizabilități;
  • document prin care se face dovada reprezentării legale a persoanei cu dizabilități, după caz.
  • Acte doveditoare care să ateste vechimea în muncă
  • Dispoziție încetare de la fostul loc de muncă
  • Extras cont bancar (IBAN)

Drepturi

Pe perioada îngrijirii şi protecţiei persoanei cu handicap grav, pe baza contractului individual de muncă, asistentul personal are următoarele drepturi:

  1. salariu stabilit potrivit prevederilor Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice;
  2. program de lucru care să nu depăşească în medie 8 ore pe zi şi 40 de ore pe săptămână;
  3. concediu anual de odihnă, potrivit dispoziţiilor legale aplicabile personalului încadrat în instituţii publice;
  4. transport urban gratuit;
  5. transport interurban.

Documente utile/legislație

Campanii active

Servicii medicale gratuite pentru Bucureșteni, prin proiectul SAFE

Află mai multe despre SAFE

021.9970: Instrument de informare și consultanță pentru cetățenii Sectorului 6

 119 - numărul unic pentru copii

 0731624849 - TELEFONUL DE URGENŢĂ ÎN SECTORUL 6

Campania Spune “NU” cerşetoriei!

© 2024 - Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Sector 6, Bucureşti

 

DGASPC Sector 6 este certificată ISO escim DGASPC Sector 6 este certificată ISO 9001 DGASPC Sector 6 este certificată ISO 37001

 

 

 

Website realizat în cadrul proiectului “Primărie fără hârtie II – Digitalizarea DGASPC Sector 6 prin soluție informatică inovativă ca măsură de simplificare administrativă și de optimizare a furnizării serviciilor de asistență socială pentru cetățeni” Cod SMIS 153535 în cadrul Programul Operațional Capacitate Administrativă 2014-2020.

Site realizat în cadrul proiectului POCA